Verslag Langste Dag Challenge Batauwers dd 19-06-2021
Enkele maanden geleden ontstond het idee om deel te nemen aan een langste dag challenge. Er worden meerdere tochten georganiseerd op of rond de langste dag 21 juni. In de toercommissie van de Batauwers ontstond het idee om hieraan te gaan deelnemen vanuit de Batauwers. Omdat de meeste tochten vereisten om eerst een auto reis te maken besloten we om zelf een tocht te gaan maken. In de hoop dat er een grote groep van leden deel zou nemen hebben we een GPX gemaakt naar Noord Limburg door diverse mooie streken van Nederland. De Animo viel wat tegen de 300km schrok velen af. Onvoldoende trainingskilometers mede door covid-19 was vaak de reden. Wij hebben juist deze uitdaging opgepakt als trainingsdoel. Govert die geen gebrek aan gereden kilometers heeft besloot ook aan te sluiten.
Besloten werd om zaterdag 19 juni om 6 uur te vertrekken vanaf de wielerbaan. Ondergetekende twijfelde over het komen met de auto naar Tiel maar in onderling overleg werd besloten om onze tocht te eindigen in het bubbelbad in mijn achtertuin zodat ik niet aan het eind nog 12 kilometer alleen hoefde te fietsen. De eerste kilometers gingen over bekend terrein en in een gedoseerd tempo van net boven de 28 gemiddeld. Vanaf het Maaskantje kregen we de wind schuin achter en verscheen Govert voor het eerst op kop. Tempo ging beheerst omhoog naar max. 32. Peter nam vanaf toen het leeuwendeel van het kopwerk voor zijn rekening. Na Veghel werd weer koers gezet naar de Maas. In Beringen na 110km vonden we een terras wat net om 10 uur open was gegaan voor een welkome koffiestop. Bij vertrek bleek tijdens de stop de achterband van Ronald spontaan leeg te zijn gelopen. Gezamenlijke reparatie onder toezien van ervaringsman Govert was zo gefikst. Bij Kessel sloegen we rechtsaf voor het mooiste stuk van de route en reden we verder naar het zuiden langs de Maas.
Regelmatig kwamen de langs bruggen of pontjes die een snelle afsteek van de route mogelijk maakte maar onze drive om minimaal de 300km te halen weerhield ons om hier gebruik van te maken. Ruim onder Roermond na 150km gingen we naar de ander maasoever om de mooie omgeving van de andere kan te bezichtigen. De grote steden zoals Roermond en Venlo werden zoveel mogelijk vermeden. In Tegelen na 175km was de volgende stop voor een uitsmijter en veel Chocomelk en Cola. Het was daar 26 graden en de drukkende warmte maakte dorstig. Onze bidons werden door het personeel gevuld en in de vriezer gelegd in afwachting van het vervolg van onze route. Grootste vraag was voor Peter hoeveel sneden brood bij onder zijn uitsmijter kreeg. 5 of 6? Het werden er 2.
Voorzien van koel water gingen we de Duitse grens op zoeken om ruim om Venlo heen te rijden. In Duitsland zijn we voor het eerst de route verloren en het koste enige moeite om de route weer terug te vinden in Arcen. Peter maakte zich zorgen of zijn Garmin de tocht wel helemaal zou registeren. Opladen vanuit de batterij pack wilde niet werken. Gerustgesteld door ondergetekende dat ik de tocht via Strava kon delen werd de focus weer op fietsen gelegd. Om te veel extra kilometers te vermijden werd de kortste weg naar Mook genomen. Wat minder toeristisch maar nood breekt wed. Onderweg werd wel de vochtvoorraad weer aangevuld bij een benzine station.
Bij de brug over het kanaal naar Overasselt werd het thuisfront geïnformeerd over de verwachte aankomsttijd. Eenmaal terug langs de Maas vroeg Govert om een gelletje uit zijn rugzak, wat daarin zat weten we nog steeds niet maar vervolgens is hij niet meer van kop geweest en moesten ik hem regelmatig temmen. Watergebrek maakte een extra stop nodig bij een benzine station in Beneden-Leeuwen voor water en natuurlijk weer cola voor de benodigde suikers. Het beste was er bij mij wel af. Inmiddels al 300km op de teller gaf ook een vorm van berusting. Ronald en Govert hadden het doel nog niet bereikt en in een gematigd tempo werd de PWA brug genomen om vervolgens langs het Amsterdam Rijnkanaal de stormschade te aanschouwen.
In Rijswijk aangekomen had ik er inmiddels 320km op zitten waren de wederhelften inmiddels gearriveerd met tassen met zwembroek en schone kleren. Govert maakte voor de zekerheid nog een extra rondje Rijswijk om niet later op Strava te zien dat hij net de 300 niet had gehaald. Na het ijskoud afspoelen van vuil en zweet met de tuinslang werd plaatsgenomen in het 30 graden warme bubbelbad. Voorzien van een koele herstel shake werd de recovery ingezet.
Na afdrogen en omkleden was het tijd voor de voor velen bekende pasta salade. In afwachting van het werk van de ovens werd de door Volkswagen gedoneerde “braadwursten” gegrilld op de buitenkeuken en zonder probleem verorberd. Inmiddels werd het tijd om te starten met de proeverij van Belgisch Gerstenat. Achtereen volgens werd Leffe, Grand Prestige, Gerardus, Grimbergen en Kasteel soldaat gemaakt. Het vrijdag gemaakte Limburgse “Sourvleis“ vergezeld van Vlaamse frites en appelcompote viel in goede smaak. Met ijs, koffie en een likeurtje werd de afterparty afsloten. Inmiddels waren alle verbruikte calorieën meer dat aangevuld en was de Langste dag ook inmiddels verstreken. Moe maar voldaan werd de thuisreis per auto naar Tiel aanvaard met de non-alcohol dames als chauffeur. Een geslaagde dag zeker voor herhaling vatbaar.